سامانه هاي موشکي بازوي قدرتمند ارتش جمهوري اسلامي ايران

سامانه هاي موشکي بازوي قدرتمند ارتش جمهوري اسلامي ايران

سامانه های موشکی صیاد، اس 200، رعد و تور ام 1، 4 بازوی مهم و قدرتمند پدافند هوایی ایران هستند. این سامانه های زنجیره ای قدرتمند از دفاع هوایی را تشکیل داده اند.

به گزارش خبرنگار سراج24، امروزه بسیاری از کشور در حوزه تسلیحات و تجهیزات نظامی پیشرفت های چشمگیری داشته اند اما داشتن توان تسلیحاتی و نظامی صرف، برای هیچ کشوری کافی نیست چرا که یکی از اصلی ترین بخش های نظامی هر کشوری، در اختیار داشتن تجهیزات برای پدافند علیه دشمن متخاصم است.

جمهوری اسلامی ایران که در حال حاضر یکی از قدرتهای بزرگ در حوزه تجهیزات و تسلیحات نظامی به شمار می رود، دارای سامانه ها و تجهیزات پیشرفته بومی و غیربومی پدافندی به خصوص سامانه های موشکی و پدافند هوایی است.

آشنایی با 4 بازوی قدرتمند پدافند هوایی ایران، نشان خواهد داد که حریم هوایی ایران برای موشک ها، جنگنده ها و پرنده های هر دشمنی، آسمانی سراسر ناامن خواهد بود.

*** سامانه تور ام -1

سامانه تور ام 1، یک سامانه پدافند هوایی است که در سال 1990 میلادی توسط کشور روسیه ساخته شد. علاوه بر روسیه، ایران و چند کشور معدود دیگر جزو دارندگان این سامانه قدرتمند محسوب می شوند.

تور ام 1، یک سامانه جامع متحرک است که در یک خودرو سوار می شود. علاوه بر سامانه راداری و سامانه هدف گیری و سامانه شلیک موشک، موشک های این سامانه نیز توسط همین خودرو حمل می شود.

 

 

از این سامانه معمولا برای هدف گیری بالگردها، جنگنده ها، پهپادها و موشک های شلیک شده توسط دشمن استفاده می شود.

 

یکی ازمهمترین ویژگی های این سامانه، شلیک سریع موشک در 5 الی 8 ثانیه است. این سامانه قادر است پس از شلیک اولین موشک، در کمتر 10 ثانیه دومین موشک را نیز شلیک کند.

 

از جمله دیگر ویژگی های این سامانه، امکان شناسایی حداکثر 48 هدف در فاصله 25 کیلومتری خود، توسط رادارهای قدرتمندش است. این سامانه قادر است پس از شناسایی حداکثر 48 هدف، به طور همزمان با 2 هدف درگیر شده و مقابله موشکی و پدافندی کند.

 

از دیگر ویژگی های این سامانه می توان به خودکار بودن اکثر سامانه های آن به علتساما  بکارگیری فناوری های نوین از جمله فناوری رایانه ای در سامانه هدفگیری موشک و سامانه رهگیر پرنده ها، اشاره کرد.

 

برخی تحلیلگران نظامی، این سامانه را به علت بکارگیری سامانه های هدایت و رصد هوشمند، با سامانه قدرتمند پاتریوت آمریکا قابل مقایسه می دانند.

 

موشک های این سامانه از نوع موشک های 9M331 است که با سرعتی معادل 850 متر بر ثانیه به سوی هدف حرکت کرده و با کلاهک جنگی 15 کیلوگرمی خود، هدف را مورد اصابت قرار می دهد.

 

*** اس 200؛ قاتل سریع

 

سامانه موشکی برد بلند اس 200، یکی از قدرتمندترین سامانه های موشکی پدافندی حال حاضر جهان است. سرعت موشک های این سامانه که غالبا از روی "لانچر تکی"  شلیک می شوند، 2500 متر در ثانیه است.

 

موشک این سامانه، از چهار بوستر یا پیشران کمکی استفاده می کند که در همان چند متر اولیه پرواز موشک، از بدنه جدا شده و موشک با سوخت خود که جامد است، به پرواز تا رسیدن به هدف، ادامه می دهد.

 

کارکرد این موشک آنجایی بیشتر روشن می شود که یک رادار قدرتمند به نام آبارونا در کنار آن نصب شده و از اخلالگرهای پلنا نیز در طرف دیگر سامانه برای اخلال در فرآیند حرکتی پرنده های دشمن استفاده شود.

 

این موشک با سرعت بالا، هم اکنون جزو پرسرعت ترین سامانه های پدافندی به شمار می رود.

 

 

موشک های سامانه اس 200 از سرجنگی 217 کیلوگرمی و از جنس ترکشی - انفجاری است. ترکش های این موشک که به طور خاص برای نابود کردن و یا زدن ضربه کاری به اهداف بزرگ و عظیم الجثه هوایی تعبیه شده، در برخی موشک های سامانه، به 16000 ترکش می رسد و این یعنی مجالی برای فرار از موشک و ترکش هایش وجود ندارد.

نکته دیگر اینکه شعاع انفجاری و انهدام قطعی موشک های سامانه موشکی و پدافند هوایی اس 200، قریب به 20 متر اعلام شده است.

ایران هم اکنون جزو دارندگان این سامانه به شمار رفته و بارها در رزمایش های پدافندی از آن استفاده کرده است. این سامانه در بخش های مختلف زیرسامانه ها و زیرسیستم ها، مورد بازنگری و تغییر شده و اخیراً نیز امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش اعلام کرده که قرار است موشک های ایرانی صیاد 2 روی این سامانه نصب و سامانه ای جدید با نامی ایرانی رونمایی شود.

*** سامانه موشکی رعد

سامانه موشکی رعد یک سامانه پدافندی است که اولین نمونه از آن در سال 91 و در جریان رژه نیروی های مسلح در 31 شهریور ماه، رونمایی شد.

این سامانه با بردی معادل 50 کیلومتر، جزو سامانه های میان برد ایران به شمار رفته و سقف پروازی آن 75 هزار پا یعنی چیزی در حدود 23 کیلومتر اعلام شده است.

این سامانه، در شکل ظاهری بسیار شبیه سامانه پدافندی بوک ام 1 و 2 روسیه است اما تفاوت هایی با نمونه روس آن دارد.

 

 

سامانه موشکی رعد، از یک لانچر 3تایی برخوردار بوده و روی هر ریل از لانچر، یک فروند موشک های بومی طائر نصب می شود.

مجموعه رادار، سامانه های رهگیر و هدفگیر این سامانه، روی یک خودرو 6 چرخ سوار است.

متحرک بودن این سامانه به خودی خود یک قابلیت مهم تلقی می شود و این سامانه را نسبت به سامانه های موشکی مرصاد و صیاد، برتر کرده است.

سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره این سامانه موشکی گفته است: این موشک‌ها مخصوص مقابله با هواپیماهای آمریکایی تهیه شده است.

 

*** صیاد؛ شکارچی همه فن حریف

 

سامانه موشکی صیاد 1 یک سامانه موشکی پدافندی است که از هدایت مادون قرمز و توانایی مانور 12 جی برخوردار است.

برد این سامانه 60 کیلومتر عنوان شده و موشک های 10 متری آن، سرجنگی 197 کیلوگرمی را حمل می کنند. موشک های این سامانه از نوع ثابت و زمین به هوا هستند.

اما صیاد، علاوه بر نمونه اولیه آن که با نام صیاد 1 شناخته می شود، نمونه پیشرفته تری به نام صیاد 2 هم دارد.

 

 موشک صیاد 1
 

خط تولید این سامانه سال گذشته با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.

 

 

سامانه موشکی صیاد 2، یک سامانه موشکی پدافندی از خانواده صیادهاست. این سامانه قادر است پرنده های بدون سرنشین و بالگردهای دشمن را در سطح مقطع رادرای کوچک و دارای سرعت بالا را با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد.

این سامانه دارای قابلیت ضد جنگ الکترونیک و سیستم ردیابی مستقل و خودکار است. برد بیشتر، قدرت تخریب بالاتر و چند ویژگی دیگر، از جمله وجوه متمایز کننده صیاد 2 نسبت به صیاد 1 است.

این سامانه علاوه بر امکان پرتاب ثابت موشک، امکان پرتاب پاتریوتی موشک هایش را هم داراست

موشک صیاد2 دارای موتور سوخت جامد، با سیستم هدایت ترکیبی و قابلیت‌های عملیاتی بالاست که نام این سامانه را جزو سامانه های موشکی پرقدرت ایران ثبت کرده است.

 

موشک صیاد 2
 

قرار است در آینده، از موشک های صیاد 2 برای بکارگیری در سامانه موشکی بومی اس 200 ایرانی نیز استفاده شود که این، نشانگر قدرت بالا و امکان ارتقا برد موشک های صیاد 2 است.

اینها، تنها 4 سامانه موشکی و پدافند هوایی مشهور ایران بودند که تنها به بخش هایی از ویژگی های آنها پرداخته شد. شاید اگر سامانه های موشکی دیگر در بردهای مختلف از جمله حرز نهم، یازهرا(س)، مرصاد، سوم خرداد، راپیر و . . . را هم اگر به این مجموعه اضافه کنیم، به راحتی به همه اثبات شود که ایران یکی از قدرتهای برتر منطقه در حوزه پدافند هوایی است




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : سه شنبه 21 مرداد 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: